[cd, Kning Disk]
De mysterieuze Britse multi-instrumentalisten M.A. (Matt) Welsh en S. (Steven) Herbert beweren al 13 albums te hebben uitgebracht met hun groep Misophone. Naar eigen zeggen doen ze dat in aanvang vooral in oplages van 1 stuk en geven die dikwijls aan vrienden. Hierdoor kan je ze ook niet alle 13 terugvinden. S. is een klassiek getrainde muzikant en multi-instrumentalist (hij bespeelt een instrument of 20, het aantal lijkt steeds te groeien) en M.A. schrijft, zingt en werkt met gevonden geluiden. Ze brengen een kruisbestuiving van folk, indierock, ballroom muziek, dark cabaret experimentele en orgelmuziek en altcountry, waarbij je dikwijls het gevoel hebt dat ze hun wortels in de jaren 30 hebben. Zelfs de hoesontwerpen lijken uit een andere tijd. Vanaf 2007 brengen ze met enige regelmaat een nieuw album uit via leuke, kleine en vooral bijzondere labels als Kning Disk, Another Record en Inpartmaint. Inmiddels zijn dat de leuke titels Where Has It Gone, All The Beautiful Music Of Our Grandparents? It Died With Them, That’s Where It Went… (2007), Be Glad You Are Only Human (2008), I Sit At Open Windows (2009), Songs From The Attic (2011) en Another Lost Night (2012) waarbij je het bonusalbum Laughing At The Moon cadeau krijgt. Eerder dit jaar komen ze met de digitale release Songs From The Cellar- Lost Songs And Other Relics, waarmee hun totale aantal alweer op 7 uitkomt.
Maak daar gerust 8 van, want via Kning Disk brengen ze nu hun nieuwste cd Before The Waves Roll In. Wederom brengen ze hier hun eigenzinnige geluid ten gehore. Twintig tracks die je bijna 65 minuten lang meenemen naar een bevreemdend parallel universum vol folk, experimentele muziek, lo-fi en indie. Maar wat ze naar buiten brengen valt nauwelijks te labelen, wat met name door het sepiakleurig filter komt dat ze overal op lijken te hebben gelegd. Dat nog even los van hun maffe samples; zo hoor je onder meer een vrouwenstem die probeert om haar patiënt onder hypnose te brengen. Er zijn ook zowaar 2 covers te horen, namelijk “The Fear” van Pulp (van hun album This Is Hardcore) en “Mother’s Last Word To Her Son” van Washington Phillips (van het geweldige The Key To The Kingdom). Hiermee krijg je twee zo uiteenlopende referenties in handen, die veelzeggend zijn voor de eigengereidheid van deze twee muzikanten. Het gaat naast de genoemde namen van Ivor Cutler, Beach Boys en Syd Barrett naar Micah P. Hinson, Neutral Milk Hotel, Beirut, Klimperei, Pascal Comelade en Tom Waits. Eigenlijk heeft vergelijken hier nauwelijks zin, maar het geeft misschien enigszins een idee. Luisteren luidt het devies. Stuk voor stuk wonderlijke pareltjes!
Luister Online op Spotify:
Before The Waves Roll In (album)
door Jan Willem Broek