Ik kan niet anders concluderen dan dat Michel Banabila lekker bezig is met elektronische muziek de laatste paar jaar. Er verschijnen vanaf 2010 al 11 releases, waarvan maar enkelen ouder werk bevatten. Dat is behoorlijk indrukwekkend, mede omdat de kwaliteit ervan onverminderd hoog is. Maar dat geldt eigenlijk voor alles wat hij pak hem beet de afgelopen 30 jaar gedaan heeft. Of dat nu experimenterend solo is, in het experimentele ambientgezelschap Chi, in de befaamde wereld/crossover-muziekproject East Meets West of de de triphop band Flying Dutchman, alles draagt een zeker Banabila-stempel, hetgeen inhoudt dat het weet te intrigeren ook al lijken de geluiden dikwijls van een ander universum afkomstig. Bevreemdende schoonheid! Hiernaast werkt hij ook samen met Holger Czukay, Bahia El Idrissi, Omar Ka, Yasar Saka, Hannes Vennik, Scanner, Philippe Petit, de fantastische trompettist Eric Vloeimans (samen winnen ze met in hun prestigieuze VoizNoiz -"Urban Soundscapes”-serie deel 3 zelfs een Edison Jazz Award), Mete Erker en onlangs nog met Machinefabriek op hun prachtige cd Banabila & Machinefabriek (2012). Ook maakt hij muziek voor dans-, film-, televisie-, video- en theaterproducties. Een toonaangevende bezige bij!
Zijn nieuwste album Zoomworld verschijnt voor nu enkel als download. En hoewel ik normaal gesproken niet veel op heb met digitale releases, is deze gewoonweg te bijzonder en mooi om onbesproken te laten. Voor een deel van de composities werkt hij nauw samen met Radboud Mens, die ooit nog heeft gewerkt bij de Amsterdamse Staalplaat en van uitstekende noisemaker tot abstracte elektronicaspecialist is verworden (check zijn werken op bandcamp maar eens). Ook dat maakt al op voorhand zeer nieuwsgierig naar deze release. Het zijn zowel nieuwe composities als mixen van de overgebleven kliekjes van onder meer 47 Voice Loops. Het resultaat mag er wezen. De algehele atmosfeer is behoorlijk duister, nachtelijk en mysterieus, maar ook ontzettend spannend en biologerend. Daarom weet dit alles je gemakkelijk mee te slepen als in een ware thriller. De ene keer neigt de muziek naar ambient, maar op andere momenten treden ook abstracte elektronica, industriële beats, drones en idm meer naar de voorgrond. Dat wordt gelardeerd met allerlei stemmen, die ook een grote bijdrage leveren aan het mysterieuze aspect. Het is een diepgaande, bezinnende kijk op de wereld geworden. Maar veel belangrijker is dat deze spannende muziek weer van een onaardse schoonheid is. Banabila is en blijft een groots unicum!
door Jan Willem Broek