[cd/download, Tapu]
Ik vind de hele muziekindustrie soms maar moeilijk te doorgronden. Men omarmt vaak de artiesten die niets brengen en laten de artiesten die enorm veel te bieden hebben links liggen. We willen liever een muzikale snack eten dan een voedzame, lekkere maaltijd om langdurig en vol verwondering van te genieten. Die vlieger gaat niet altijd op, maar wel vaak. Ik bedoel het ook niet elitair en snack op z’n tijd ook wel. Het is, geef ik ook onmiddellijk toe, een persoonlijke frustratie die ik heb als het om bepaalde klasse artiesten gaat zoals onder meer Rotterdamse componist, muzikant en producer Michel Banabila, die overigens 50 jaar geleden in Amsterdam geboren is. Al meer dan 30 jaar, een levensduur die de gemiddelde band/artiest niet eens haalt, weet hij namelijk toonaangevende kwaliteitsmuziek te maken dan wel produceren. Voor degene die hem nog niet kennen, schrijf ik graag andermaal een kort overzicht op in de hoop meer luisteraars warm te maken voor zijn unieke pracht, die in kleine kring nationaal en iets grotere kring wereldwijd wordt geroemd en niet aan genre, land of zelfs de aarde verbonden lijkt te zijn. Banabila onderzoekt eigenlijk altijd naar de verbanden tussen mens, natuur, omgeving, het dagelijkse leven en materie en voorziet die van bijzondere, verrassende en dikwijls pionierende muziek in een atmosferisch, bevreemdend en mysterieus kader. Zijn oeuvre is divers en grensoverschrijdend. Hij start in 1983 met solowerk om vervolgens van zich te laten horen in het experimentele ambientgezelschap Chi, waarin ook al wereldse elementen verweven zijn. Internationale faam krijgt hij met het baanbrekende wereld/crossover-muziekproject East Meets West. Verder geeft hij naast zijn vele solowerken acte de presènce in de triphop band Flying Dutchman en bij Holger Czukay, produceert hij onder meer Bahia El Idrissi en werkt samen met uiteenlopende muzikanten als Omar Ka, Yasar Saka, Hannes Vennik, Scanner en de fantastische trompettist Eric Vloeimans. Die laatste duikt ook op in zijn prestigieuze VoizNoiz -"Urban Soundscapes”-serie, waarmee hij het stadse leven vertaalt naar composities vol ambient, jazz, wereldmuziek, experimenten, filmmuziek en musique concrète. Afwisselend als het woelige leven zelf. Met deel 3 uit de serie winnen ze zelfs een Edison Jazz Award. De laatste jaren maakt hij eveneens veel composities voor dans-, film-, televisie-, video- en theaterproducties. Hij past zo in de prestigieuze “Made To Measure”-serie van Crammed; muziek waaraan men zich kan meten.
Eerder dit jaar verschijnt het volledig elektronische, fantastische werk The Latest Research From The Department Of Electrical Engineering, die als vervolg op zijn eerdere cd’s Spherics en Spherics II gezien kan worden. Nieuw is dat hij zich hier van een meer noisy kant laat horen en zelfs gebruik maakt van industriële beats. Iets later weer dit jaar verschijnt het prachtige downloadalbum Fields Of Flowers, waarvoor Banabila 6 tracks van bij elkaar bijna een half uur heeft gecomponeerd. Deze gaan in tegenstelling tot de vorige release weer iets meer de jazz- en ook een beetje de wereldmuziekkant op. Zijn elektronische composities met diverse wereldse samples worden hier op bijzonder fraaie wijze ingekleurd door trompettist Eric Vloeimans, saxofonist/klarinettist Mete Erker, percussionist Joshua Samson en pianist Jasper Soffers. Of het allemaal niet op kan verschijnt er nu alweer de cd dan wel digitale download Route Planner. Hierop werkt Banabila (keyboards, elektronica, radiostemmen, percussie) net als op het vorige album samen Mete Erker (sopraan- en tenorsaxofoon, (bas)klarinet, zang) en in een aantal tracks ook met Joshua Samson (caxixi, tang tang, talking drum, bongo en shakers) en gasten op drums en tapes. Mete Erker is 40 jaar geleden op Hollandse bodem geboren en leert al op jonge leeftijd de klarinet te beheersen. Op een gegeven moment stapt hij over op de tenorsaxofoon en jazzmuziek en bewandelt de Conservatoria in Rotterdam (klassiek saxofoon) en Den Haag (jazzmuziek). Met papieren op zak duikt hij vervolgens in allerlei innovatieve formaties op als Artvark Saxophone Quartet, Jazzmeteors, Dimami, Kindred Spirits Ensemble, New Cool Collective en zijn eigen Blink en Blink Too. Hij heeft verder met het Duo Erker And Van Vliet nog het fraaie album Unseen Land afgeleverd. Nu staan beide rasartiesten andermaal schouder aan schouder. Voor hun cd heb je echt geen routeplanner nodig, want zij wijzen je op aangename manier wel de weg en nemen je aan de hand mee op een fascinerende trip. Wel stippelen zij zelf een route uit om te laten zien hoe je bruggen kunt slaan tussen uiteenlopende genres en grenzeloos kan genieten van categorieloze muziek. Nu zijn er wel categorieën aan te brengen tussen alle verbindingen door, maar het geheel overstijgt ieder genre. Ze brengen een fraaie en veelal filmische versmelting van jazz, ambient, avant-garde, dub, elektronica en wereldmuziek, maar dan op een haast natuurlijke wijze in elkaar hakend. Niets is geforceerd en weet je daarom op haast hypnotiserende wijze mee te slepen. De muziek is broeierig, spannend, gevarieerd en telkens vol wonderlijke wendingen. Daar waar Banabila de bevreemdende ruimtelijke texturen neerzet, brengt Mete de aardse en nachtelijke atmosferen soms met zang, aangevuld met de wereldse percussie van Joshua. Het is de soundtrack voor zowel de rustige nacht als het drukke stadse leven. Beschouwende muziek die als een prachtig emotionele, diepgaande film aan je voorbij trekt. Een routeplanner voor of een wandeling door het leven zelf. De muziek is niet direct te vergelijken met iets anders, maar denk ter referentie aan een soort mix van Nils Petter Molvær, Bugge Wesseltoft, Mari Boine, David Sylvian, Talk Talk, Tuxedomoon, Boric Kovac, Jon Hassell, Scanner, Hector Zazou en DJ Spooky. Het beste van de hedendaagse avant-garde komt gewoon van eigen bodem. Wonderschoon meesterwerk dat gehoord móet worden!
Luister Online bij Bandcamp:
Route Planner
door Jan Willem Broek