[cd + cd-r, Cold Spring/ Machinefabriek]
Een Machinefabriek release komt zelden alleen of één Machinefabriek release maakt nog geen Lente, kent u die uitdrukkingen? Ik zou ze maar snel uit het hoofd leren, want het is al jaren de realiteit bij het project van Rutger Zuydervelt. Hij grossiert in fraai vormgegeven 3” cd-r’s afgewisseld met enkele volledige cd’s, die ergens tussen gitaarambient, elektronische experimenten en veldopnames uitkomen. Een enkele maal wordt er een greep gedaan uit die 3”-es om er een volledig werk van te maken. Dat is ook het geval op Daas, waarop een aantal eerdere werken in een kortere of iets gewijzigde versie terecht zijn gekomen, waardoor de trotse bezitter van die gelimiteerde kleinoden zich niet bekocht hoeft te voelen (wat door de fraaie artwork sowieso al nooit hoeft). De cd bevat ook het nieuwe stuk “Daas”, waarbij het basismateriaal van Richard Skelton afkomstig is. Een prachtig desolaat stuk. De andere werken “Flotter”, “Koploop” (met Greg Haines op cello en Anne Bakker op viool) en “Grom” zijn eerder verschenen als 3” cd-r. Het nummer “Onkruid” is eerder op een split-lp met Matt Davies verschenen. Nu dus als 5 lange composities op één schijf en uitgebracht op het label Cold Spring waar duisternis heerscht. Dat geeft ook wel aan dat deze werken tot het meest duistere van Rutger behoren en niet willekeurig zijn uitgekozen. Normaal gesproken heeft Rutger weliswaar zijn eigen sound, maar zijn werken zijn niet zo maar één op één aan elkaar te knopen. Deze vijf desolate en droefgeestige klanklandschappen trekken echter wel als een consistente soundtrack aan je voorbij. Een gitzwarte maar bloedstollende, wonderschone en mysterieuze soundtrack dat is. Wederom onderstreept dit meesterlijke werk de onbegrensde vakmanschap van Machinefabriek!
Een echte soundtrack of score, hoe je het wilt noemen, is de cd-r Music For Studies. Machinefabriek heeft de video plus uitvoering “Studies Of A Figure In A Space” van Bram Vreeswijk van muziek voorzien. Dit heeft vier stukken opgeleverd, 3 “studies” en 1 interlude, die bij elkaar net over het half uur klokken. Rutger creëert een surrealistische atmosfeer die in track 1 een rustig, licht krakend begint kent en eindigt in hemelse bijna neoklassieke pracht waarbij je een vrouwenstem of een suggestie daarvan prachtig een langgerekt “oeh” ten gehore brengt. In de tweede laat hij donkere ambient horen die rustig begint maar in het midden in een kakofonie van gitaargeluiden, gruizige elektronica en andere snerpende klanken overgaat. Het eindigt weer rustig met een mysterieuze, minimalistische ambient die bestaat uit flarden elektronische geluiden en gitaarklanken. De “Interlude” is wederom minimaal, maar iets lichter. Dit zorgt even een minuut of 3 voor een adempauze. Tot slot is er nog “Study 3”, waarbij Merzbow-achtige noise afgewisseld wordt met die rustieke ambient. Hierdoor krijg je een enorme spanningsboog die tot de laatste seconde intact blijft. Ook hier levert Rutger met zijn Machinefabriek een weergaloos stuk af van grote klasse.
door Jan Willem Broek