[cd+dvd, MonotypeRec]
Als in 2010 één artiest het heeft verdiend tot de meest prominente te worden uitgeroepen, dan is het Philippe Petit wel. Ook als het gaat om de artiest die de meeste (mooie) duisternis met zich mee heeft gebracht, is hij kandidaat nummer 1. Hij komt nu namelijk alweer met zijn vierde project op de proppen. Hij brengt vorig jaar trouwens ook de één na de andere cd uit, al dan niet met andere artiesten. Hij heeft dan ook jarenlang achter de schermen kunnen broeden op zijn ideeën als labelbaas van het noiselabel Pandemonium en later het prestigieuze elektronicalabel BiP_Hop. Met dat laatste label heeft hij als muzikant duidelijk het meeste op. Daarnaast is hij een veel gevraagde DJ, recensent en radiopresentator. In 2007 start hij de supergroep Strings Of Consciousness en werkt hij vervolgens samen met uiteenlopende artiesten als Foetus, Cosey Fanni Tutti, My Brightest Diamond, Graham Lewis, Barry Adamson, Scanner, Simon Fisher Turner, Justin Broadrick, K11 en veel meer. Veel van zijn materiaal heeft hij al veel eerder opgenomen en die vinden nu druppelsgewijs het daglicht. Nu ja, daglicht is wellicht overdreven aangezien de meeste van zijn werken zich kenmerken door duistere muziek. Nu komt hij met de nieuwe cd plus dvd Twist Of Fate, uitgebracht op het prestigieuze experimentele Poolse label MonotypeRec. Hij werkt hier met de inmiddels 51-jarige cult zangeres en wellicht meest invloedrijke exponent van de no wave Lydia Lunch, die zich doorgaans ook niet bepaald met lichtzinnig werk bezig houdt. Ze heeft onder meer gewerkt met Foetus, Sonic Youth, Einstürzende Neubauten, James Johnston, Nels Cline, Gallon Drunk, Arkkon, Die Haut, Terry Edwards en in de band Teenage Jesus & The Jerks. Samen lijken deze twee artiesten nu de Apocalyps in te willen luiden. Maar wel één die met rauwe seks is overgoten. Lunch brengt spoken word en half-zang, gitaar en “gevonden geluiden”, terwijl Petit de boel omlijst met bewerkte akoestische elementen, veldopnames, “gevonden geluiden”, elektronica, draaitafels, percussie, synthesizers, orgel, piano, opblaasbare ballonnen en messen. De kaders die Petit neerzet komen van ver onder de grond of wellicht uit andere plekken waar het daglicht nooit zal schijnen. Dit levert immens duistere klanklandschappen op, die zich als teer voortbewegen. Geen kop of staart, maar wel een imponerende atmosfeer. De gitzwarte, vormgegeven geluidenbrij beweegt zich op biologerende wijze voort, terwijl Lunch haar duistere, met rook doorspekte spoken word erop loslaat. De poëtische teksten gaan over dood, verderf, bloed, vuige seks en andere duistere materie. Dit alles vormt zich wel tot een uiterst filmisch geheel, waarbij een goede regisseur alleen maar de plaatjes zou hoeven in te kleuren. Hoewel dit geheel helemaal op zichzelf staat moet je het gens zoeken in de richting van Philip Jeck & Janek Schaefer, Xela, Jasper TX, Jarboe, Diamanda Galas en Svarte Greiner die door David Lynch worden geregisseerd en gedirigeerd. Laat het einde der tijden nu maar komen, want de schitterende doch duistere soundtrack is er. En dat is enkel nog de cd. De dvd bevat een live registratie uit Marseille. Het feit dat ze live net zo’n sfeer weten neer te zetten maakt diepe indruk. Daarnaast kent de dvd, net als de cd overigens, prachtige artwork van hoofdzakelijk Lydia Lunch. Het lot kent vele gezichten, maar zelden zo imponerend en apocalyptisch als zich hier voordoet. Meesterlijke totaalkunst!
MP3’s:
Twist Of Fate (albumsnippers)
door Jan Willem Broek