[cd, Kranky/Konkurrent]
Het prestigieuze en bovenal eigenzinnige Kranky label nadert het 20 jarige bestaan, hetgeen een prestatie van formaat is in de huidige muziekindustrie; zeker als je zo eigenzinnig te werk gaat. Ze zijn uitgegroeid van een experimenteel en post-rock label dat zowel Nieuw-Zeelandse als Amerikaanse en Canadese bands herbergt tot een label dat elektronische muziek, alternatieve pop en Creation- en 4ad-achtige muziek omarmt. Gemene deler met dat laatst genoemde label is onder andere de band Deerhunter, dat aan beide zijden van de grote oceaan op beide labels releases uitbrengt. Uit die band komt ook ene Lockett Pundt zijn, waarin hij gitaar speelt en een bijdrage levert aan het schrijven van de liedjes. Daarnaast houdt hij er het eigen project Lotus Plaza op na. In 2009 debuteert hij met zijn debuutalbum The Floodlight Collective. De multi-instrumentalist reist met zijn muziek als het ware door de geschiedenis, waarbij hij ergens in de jaren zestig begint en in toekomst eindigt. Je komt langs bekenden als Arthur Russell, Disco Inferno, Gong, The Jesus And Mary Chain, Flying Saucer Attack, Joy Division, Beach Boys, Pale Saints, Yo La Tengo, My Bloody Valentine, Stereolab en uiteraard Deerhunter. Ook op zijn tweede cd Spooky Action At A Distance staan deze invloeden nog overeind. Hij focust zich wel meer op het maken van smakelijke cocktails van shoegaze, Manchestersound, wave en krautrock. Je krijgt dan ook pure nostalgie geserveerd, maar wel op moderne borden. Hierover doet hij echter wel een gruizig deksel, waardoor de meeste nummers een behoorlijk wollige, warme laag meekrijgen. De zang zakt hierdoor een beetje meer naar de achtergrond en valt mooi samen met de muziek. Deze bouwt hij hoofdzakelijk op met pakkend gitaarspel, pompende bassen en fijne drumpartijen en pulserende beats vol met die verslavende motorik. Daarnaast zet hij nog een scala aan andere instrumenten op subtiele wijze in om zijn lekker in het gehoor liggende muziek te verfomfaaien. Maar tussen al die meer toegankelijke stukken brengt hij naast de gruizige geluiden ook meer ontwijkende klanken en experimenten, die zorgen voor meer diepgang en een avontuurlijkere luistertrip. Nergens brengt hij de daarbij de luisterbaarheid in gevaar, want zoals de titel van het album aangeeft is dat deel op een afstand en zorgt voor een extra dimensie op de achjtergrond. Het is vertrouwd en vernieuwend tegelijkertijd. Op de meeste stukken is het gewoon heerlijk wegdromen op en genieten van de hypnotiserende klanken. Pundt heeft hiermee een ijzersterk tweede album afgeleverd, waarmee hij meer dan eens aantoont ook zonder Deerhunter hele hoge ogen kan gooien.
Luister Online bij Soundcloud:
Monoliths
Strangers
door Jan Willem Broek