Naar verluid hebben de heren Topu Lyo en Mike Thies elkaar een keer op een Halloween feestje in 2008 ontmoet, niet beseffende dat ze twee jaar later samen een geweldige schijf zouden delen. Maar nu is de in eigen beheer uitgegeven cd Willow Be van hun gezamenlijke project Live Footage een feit. Topu speelt cello en maakt tevens gebruik van live loops (waarschijnlijk LiSa, ofwel live sampling) en een handvol elektronica om zijn cellowerk te ondersteunen. Mike speelt drums en keyboards en maakt eveneens gebruik van loops. De twee worden wel omschreven als de beste “surrealistische soundtrack componisten” voor live gelegenheden en dansvoorstellingen, maar ook op hun eigen werk is die omschrijving van toepassing. Ze gaan improvisatorisch te werk, maar weten toch een vloeiend, filmisch geluid aan de dag te leggen. Hierbij pinnen ze zich absoluut niet vast op één genre, maar ze verbinden alles door de nachtelijke, melancholische en filmische sfeer. Hoewel een groot deel van de muziek een neoklassiek karakter heeft, hoor je ook elementen uit de jazz, dub, post-rock, trip hop, softnoise, minimal music, drum’n’bass (‘n’ cello) en Oosterse muziek. De vrije manier van muziek maken zorgt ervoor dat je telkens verrast wordt. Nu ben ik al snel om door het geluid van de cello, maar de heren verpakken het geheel wel heel fraai met hun beklijvende en toch meanderende ritmes en dromerige atmosferen. Daarbij is een groot deel ook nog eens van een ontroerende schoonheid. Je krijgt iets dat op een steeds wisselend en eigenzinnige wijze het midden houdt tussen Balmorhea, Clogs, Philip Glass, Bohren Und Der Club Of Gore, Tortoise, Cinematic Orchestra, Claude Debussy, Dakota Suite, Spring Heel Jack en David Darling. Een verbluffend album vol verfrissende ideeën. Grote klasse.
Luister Online:
Fatherado
Luister Online bij YouTube:
Big Mind
door Jan Willem Broek