[cd/lp/digitaal, Extemporaneaous Recordings]
Lerin / Hystad is het Zweeds-Noorse duo, dat sinds 2010 samenwerkt. De ene helft wordt gevormd door de Zweedse muzikant Simon Torssell Lerin (gitaar, synthesizers, percussie, fluit, samples, sequensen). Hij heeft onder meer geïmproviseerd en opgetreden met Damo Suzuki, Omar Rodriguez Lopez, Keiji Haino, Soil en Pimp Sessions. De andere helft bestaat uit de Noorse muzikante Bettina Hvidevold Hystad (synthesizers, percussie, elektronica, noises). Zij is naast muzikant vooral kunstenares. Een interessant stel, dat eind 2013 de vinyl boxset Simone Torsell Lerin / Bettine Hvidevold Hystad with Damo Suzuki uitbrengt. Hierop brengen ze twee langgerekte tracks waarop tevens Damo Suzuki (ex-Can, Damo Suzuki’s Network) te horen is. Daarnaast bevat de box een boek over Damo Suzuki, geschreven door Lerin en Hystad. Totaalkunst heet dat dan. De samenwerking komt tot stand nadat Suzuki hen heeft uitgenodigd om op de Red Bull Music Award Weekender in Tokio op te treden samen met onder meer Omar Rodriquez Lopez, Keiji Haino en leden van de Boredoms. Ondertussen is het duo ook druk bezig om hun gezamenlijke debuut uit te brengen en richten en passent ook het eigen Extemporaneous Recordings label op.
Hierop verschijnt nu de eerste release Mount Buzhou, van Lerin / Hystad. De Mount Buzhou is volgens de Chinese mythologie een berg die de hemel zou ondersteunen. De basis voor deze cd wordt gelegd als beide in 2010 naar China reizen, Chongqing en Kunming om precies te zijn. In Kunming komen dagelijks meer dan 1000 gepensioneerde muzikanten bij elkaar in het Green Lake park om muziek te maken. Twee maanden lang hebben ze deze muzikanten bewonderd en opgenomen. Daarnaast hebben ze gedurende hun reis ook veldopnames gemaakt. Deze traditionele muziek en andere samples zetten ze nu onder hun 6 composities. Hierop bouwen ze een eclectische mix met wisselende combinaties van ambientsoundscapes, postrock, drones, prog rock, krautrock, shoegaze, wave en elektronische muziek. Dit levert een heel bijzondere atmosfeer op, want hetgeen ze zelf brengen is vrij duister terwijl de Chinese elementen weer zorgen voor de mystiek. Samengenomen zorgt dat voor ongrijpbare, spannende muziek. Het fraaie is ook dat, ze ineens van dromerige ambientsounscapes over kunnen schakelen naar prog of postrock. Tussendoor experimenteren ze met allerhande geluiden en het volume. Van het begin tot het eind zit je op de punt van je stoel, mede door de spannende soms schrikachtige effecten en de fascinerende geluiden die door de muziek gevlochten zitten. Voor de meeste stukken nemen ze ook de tijd en deze worden op geweldige wijze opgebouwd, al is een deel ook puur improvisatorisch. Ik denk als je een caleidoscopische mix maakt van Oisseaux-Tempête, 2 By Bukowski, Univers Zero, Robert Wyatt, Crippled Black Phoenix, King Crimson, Isis, Gargle, Can, Neu!, Joy Division, Bitcrush, My Bloody Valentine en Led Zeppelin in een door Zhang Yimou geschetst decor dat hun geluid er ergens tussenuit komt rollen. Het is een tot de verbeelding sprekend, rijk gedetailleerd en bevreemdend meesterwerk geworden, dat weet te biologeren en op eigenzinnige wijze wonderschoon is. Horen is geloven!
door Jan Willem Broek