[4lp+10” (Boxset), Miasmah]
Het verrassende, ambitieuze en prestigieuze Noorse label Miasmah heeft al hoogwaardige releases uitgebracht van onder meer Encre, Rafael Anton Irisarri, Greg Haines, Gultskra Artikler, Simon Scott, Juv, Kaboom Karavan, Gareth Davis & Frances-Marie Uitti, Marcus Fjellström, Jasper TX, FNS en Elegi. Er zit gewoonweg geen zwak of zelfs iets minder album tussen. Allen opereren meestal aan de duistere en droefgeestige kant van de neoklassiek met elektronica, zonder dat ze op elkaar lijken. Labelbaas Erik Skodvin, zelf ook een begenadigd muzikant in Deaf Center en Svarte Greiner, heeft een uitstekende neus om nieuw talent aan te boren uit Europa en de VS. Ook de Belgische artiest Kreng, het alias van Pepijn Caudron, maakt sinds een paar jaar deel uit van de imposante catalogus met de twee fantastische cd’s L’Autospie Phénoménale De Dieu (2009) en Grimoire (2011). Hij heeft zich ontwikkeld van een ruwe sample artiest pur sang, waar freejazz, improvisaties, elektronica, modern klassiek en veldopnames elkaar ontmoeten, tot een meer filmische variant daarvan. Het is resultaat omvat een beklemmende, tot de verbeelding sprekende en steeds variërende mix van jazz, veldopnames, drones, dark ambient, modern klassiek en elektronica; van spookhuis tot balletzaal. Daarnaast heeft Caudron ook al jarenlang muziek gemaakt voor uiteenlopende producties voor televisie en theater. Hij bewijst zijn muzikale kwaliteit onder meer als lid van de theatergroep “Abattoir Fermé”. Die werken zijn nu verzameld op de indrukwekkende 4lp+10” box Works for Abattoir Fermé 2007 – 2011, waarbij de 10” nog muziek voor de televisieserie “Monster” en enkele extra composities bevat. Het geheel omvat ruim 3,5 uur aan muziek en belicht Kreng van een andere kant dan zijn 2 voorgaande albums. Uiteraard is alles nog steeds gehuld in een gitzwarte atmosfeer, maar de muziek hier is meer filmisch en breed uitgesponnen. Op de 4 lp’s staat aan iedere zijde steeds één compositie die eindigt tussen de 21 en 24 minuten. De 10” bevat 9 kortere tracks, hetgeen meer aansluit op zijn eerdere werk. Hier presenteert hij met name op de 4 lp’s doorwrochten klassieke stukken, die zich als nachtelijke symfonieën uitvouwen vergezeld van inktzwarte drones. Ik zal even in het kort op elke lp inzoomen, waarbij ik geen idee heb van de middelen waarmee alles tot stand is gekomen.
De eerste lp Tourniquet bevat op de A-kant een stuk vol dark-ambient, gevormd door een soort permafrost van klassieke elementen, drones en symfonische klanken. Het roept herinneringen op aan Thomas Köner, The Caretaker, Svarte Greiner, Xela en Jasper TX. Op de B-kant staat een compositie die meer tribale percussie bevat en tevens meer bovenliggende, dissonant klassieke klanken, waarbij ik vooral moet denken aan een combinatie van Omala en Giacinto Scelsi. Het eindigt met een Stars Of The Lid-achtig gedeelte plus wederom die percussie, waarbij je een bevlogen Amerikaanse zwarte predikant tekeer hoort gaan. Hoewel de muziek rechtstreeks uit de duisternis lijkt voort te komen wordt er gepredikt dat de duivel geen kans maakt. Ik durf dat te betwijfelen. Hoe dan ook is de eerste lp al een bloedstollend, het heet niet voor niets tourniquet, en meeslepend avontuur geworden. Nog 4 stuks te gaan!
De tweede vinylplak is getiteld Mythobarbital, hetgeen een samentrekking lijkt van mythologie en het kalmerende middel barbital. Het moet dan zo bedoeld zijn dat de rust slechts schijn is. De muziek is namelijk wel rustig, maar de onderhuidse onrust dan wel spanning is niet uit de lucht. De eerste compositie is een overrompelende mix van klassiek en industriële ambient. Het is alsof Krzysztof Penderecki, György Ligeti en Henryk Górecki een duister verbond zijn aangegaan met SPK, Deathprod en Shinjuku Thief. Op de tweede kant gaat dit geweldige stuk gewoon verder, al hoor je verderop ook ineens spookachtige stemmen. Je moet dit niet vlak voor het slapen draaien denk ik. Volgens mij krijgt zelfs David Lynch hier nachtmerries van. Maar het is tegelijkertijd wel weer van een melancholische pracht.
Nummer 3, die de titel Snuff heeft meegekregen, klinkt in aanvang meer als een draaikolk van elektronica, drones en neoklassieke elementen. Deze wervelen om elkaar heen en verworden tot een soort musique concrète. Dan ineens klinkt er tromgeroffel in combinatie met een klassiek blaasstuk, dat weer overgaat in een meer abstract en licht kakofonisch geheel en eindigt in een haast Barok stuk. Het is een bevreemdend werk dat laveert van Deathprod en tot Igor Stravinsky en Claudio Monteverdi. Ondanks al deze invloeden blijft Caudron wel echt een componist die zijn eigen weg baant tussen de vele genres. De B-kant bevat zit weer meer in de hoek van industriële ambient vol intrigerende creaties. Een onnavolgbaar hoorspel is het resultaat.
De vierde lp, Monkey genaamd, begint met isolationistische dark-ambient die het beste naar boven haalt van Techno Animal, Xela en wederom Thomas Köner. Op de tweede kant komen daar ook associaties met Human Greed en de musique concrète van Robert Normandeau bij. Het is de meest verstilde lp van de 4, waarbij de spanning te snijden valt. Dit album openbaart zich als een onbeschrijfelijke thriller en eindigt met de lompe beats en klassieke elementen van Venetian Snares.
Tot slot is er de 10” Monster, die verder gaat met de laatst genoemde invloed. Ondanks dat de nummers hier kort duren sluit de muziek het niet echt aan op zijn eerdere werken, mede doordat het merendeel hier behoorlijk luid is. Het zijn bevreemdende elektro-akoestische stukken die ergens tussen de eerder vermelde klassieke componisten en The Residents, Vieo Abiungo, Sone Institute en Foetus uitkomen. De vele onverwachte wendingen in ritme, tempo en stijl maken het tot een waar spektakel. Hierbij meandert er dikwijls een sopraan of een cabareteske stem door de veelal ritmische uptempo stukken.
Kreng is van alle markten thuis, zoveel is duidelijk. Dit veelomvattende werk is van een grootsheid, die nauwelijks onder woorden te brengen valt. Toch klinkt het wel allemaal als Kreng en is deze box een samenhangend geheel. Gezien de gelimiteerde uitgave van onder de 400 stuks zou ik niet al te lang wachten om dit in je bezit te krijgen. Een weergaloos meesterwerk!
Luister Online bij Soundcloud:
Kreng Box Promo
door Jan Willem Broek