[cd, Fluttery Records]
De Nederlander Lajos Ishibashi-Brons (getrouwd met een Japanse), die Groningen voor Tokio heeft verruild en daar aan de universiteit verbonden is, heeft een filosofie achtergrond. Dat heeft wellicht meegespeeld in het starten van een tot de verbeelding sprekende improvisatieband, die ook nog eens met een symbool aangeduid wordt. |˟˟⌡ is dat project geworden, maar we mogen gewoon Gate zeggen. Op zijn eerste cd No Exit, waaraan al een aantal cd-r’s vooraf gaat, improviseert hij simultaan met diverse instrumenten. Het levert een geheel op dat op redelijke harde wijze laveert tussen jazz en noise, maar waar eveneens drones, industriële en traditionele Mongoolse muziek de kop opsteken. Ondanks dat Spinoza ons al wijst op het feit dat vrijheid een illusie is, maakt Lajos vrije muziek. Binnen de illusie van de vrijheid heb je wel de keus te stoppen of door te gaan of ineens een andere weg in te slaan. Lajos ziet de vrije muziek dan ook als een middel en niet als doel om je uit te drukken. Lajos bedient de 7-snarige bas, gitaar, sousen, electrische morin khuur, zarazara, diverse effecten en andere lawaaimakers. Eind vorig jaar voegt de Japanse (blaas)muzikant Taka zich bij het project. Met zijn saxofoons, fluit, ryuuteki (drakenfluit), recorders, fluitjes en didjeridoe brengt hij een nieuw spectrum aan geluiden met zich mee. De tweede cd Iterations is nu een feit. Deze ligt in het verlengde van de eerste, zij het dat deze subtieler is en minder hard. De vrije muziek meandert door landschappen vol jazz, noise, drones, doom, industrial en Japanese traditionele muziek. Zeg maar op ongedwongen en breekbare wijze ergens tussen Sun Ra, God, Peter Brötzmann, Asva, Merzbow, Bohren & Der Club Of Gore, John Zorn, Pat Metheny en traditionele Japanse, Mongoolse en Tuvaanse muziek. Ontwapenend vrij, intrigerend en heel bijzonder.
Luister Online bij Myspace:
56e / 72e /66x3e / 55e / 70e
door Jan Willem Broek