[digitale ep, Front & Follow/Cargo]
Het Britse Front & Follow label heeft twee gezichten. De eerste is die van een regulier, maar verrassend en gevarieerd label met sterke releases van onder meer Andy Nice, Elite Barbarian, Sone Institute en The Doomed Bird Of Providence. Het tweede is die van een label dat zich heeft gespecialiseerd in bijzondere remixprojecten, dat allemaal begint met Long Division With Remainders uit 2010. Hierop worden op ambitieuze wijze door diverse artiesten 14 versies van dezelfde ep gemaakt en elk van de 14 artiesten doet dat ook nog eens met 4 tracks ieder. Deze 4 dubbel cd, met onder meer Helen Watson, Leylan Kirby, Sone Institute, Isnaj Dui en Sone Institute, is een ambitieus begin geworden van een nieuwe reeks met de titel Collision/Detection. Deze serie vol digitale epees zal vermoedelijk later dit jaar een fysieke boxset uitgave krijgen. Voor deze serie stopt elke deelnemer geluiden in de grote snoeppot, waaruit de deelnemers weer geluiden vissen om er een 4 track epee van te maken. Inmiddels zijn er al 7 intrigerende releases verschenen van respectievelijk Psychological Strategy Board, West Norwood Cassette Library, The Lord, Hong Kong In The 60s, BLK w/BEAR, Kemper Norton en The Doomed Bird Of Providence. De laatste en negende epee zal van Sone Institute zijn. Maar zover is het nog niet.
Nummer 8 in de reeks is afkomstig van Isnaj Dui, wat al jaren het alterego is van de Britse fluitiste en experimenteel artieste Katie English. Ze is er dus ook al bij in de eerste serie. Op haar studioalbums onderscheidt ze zich vooral doordat ze zo goed is in de kleine ruimtes. Haar ambientachtige muziek is dan wel abstract en dikwijls ietwat duister zijn, maar ze weet door allerlei zachte en lieftallige geluidjes er een intiem en goed doorwaadbaar geheel van te maken. Overigens speelt ze niet traditioneel fluit, maar laat ze deze opgaan in elektro-akoestische creaties. Hiernaast geeft ze ook acte de présence in het neofolk gezelfschap The Owl Service. Een veelzijdige en bijzondere dame.
Het is dan ook niet verwonderlijk dat dit nieuwe werk een intieme aangelegenheid is geworden. Ze breit een breekbare lappendeken vol glitches, ambient en allerlei kleine, subtiele geluiden. Geluiden die zijzelf wellicht niet direct zou gebruiken, maar het past perfect. Uiteraard heeft zij ook uit de grote snoeppot samples gekregen, maar in de uitwerking hoor je toch volledig haar meesterschap terug. Een architectonisch precisiewerkje dat gehuld is in een prachtige, knusse en licht mysterieuze atmosfeer. Een prachtig kleinood in deze fantastische serie.
door Jan Willem Broek