I Am Oak – On Claws

IAO_OC_REISSUE_digital_sticker_v2[cd, Snowstar]


Voor eenieder die durft te beweren dat er geen waardevolle releases uit eigen land komen raad ik aan hetzij naar een goede KNO-arts te gaan om de oren eens uit te laten spuiten of zijn/haar oor eens te luister te leggen bij het geweldige Utrechtse label Snowstar. Dat laatste verdient natuurlijk de voorkeur, want waarom medicaliseren als het niet nodig is? Het Snowstar label van klasbak Cedric Muyres heeft onlangs het 10-jarig bestaan gevierd met een overtuigende compilatie, waarop het gelijk helemaal aan hun kant staat. Het is namelijk niet veel onafhankelijke labels gegeven om hetgeen ze liefhebben te blijven doen. Je vindt er exclusieve prachtnummers van Kim Janssen, Town Of Saint, The Secret Love Parade, Herrek, Bart van der Lee, Lost Bear, The Subhuman, LUIK en I Am Oak. Eén van de kenmerkende bands is toch wel paradepaardje I Am Oak, al heeft het label diverse sterke troeven op stal staan. Dit project van de Utrechtse singer-songwriter Thijs Kuijken is er wel één die Snowstar in de kern van hun hedendaagse output raakt. Tevens is hij verantwoordelijk voor de fraaie artwork van de eerder genoemde labelverzamelaar. Snowstar focust zich tegenwoordig namelijk op fluisterrijke muziek, maar wijkt af en toe uit naar meer experimentele muziek, speelse indie en in de vroege jaren zelfs naar punkrock. Hierbij heeft Cedric Muyres immer een goede neus voor de betere artiesten, die dikwijls uit eigen land komen. I Am Oak debuteert op ijzersterk wijze in 2010 met On Claws. Daarna volgen de eveneens wonderschone albums Oasem (2011) en Nowhere Or Tammensaari (2012).


On Claws is om begrijpelijke redenen totaal uitverkocht. En in plaats van dat deze voor grof geld online gaat verschijnen, brengt Snowstar nu gewoon een heruitgave uit. Misschien is het voor de fan van het eerste uur niet leuk dat er nu twee bonustracks opstaan, maar ik heb van mijn favoriete bands soms wel 3 keer een heruitgave gekocht. Hoe dan ook, ik klaag niet bij deze instant klassieker. Voor degenen die deze cd nog niet kennen volgt hier een korte beschrijving van dit werk. Thijs Kuijken heeft in feite een heuse folkplaat gemaakt, hetgeen door zijn banjowerk versterkt wordt, maar er zijn ook wel invloeden als altcountry, Americana en singer-songwritermuziek aanwezig. Thijs heeft een zachtaardige, prettige zangstem die je moeiteloos mee weet te voeren langs allerlei zielenroerselen. Het grootste verschil met de albums erna is dat dit zijn meest intieme en sobere arrangementen bevat. Deze weten je te grijpen, diep te raken en omarmen en levert gewoonweg mysterieuze pracht op. Hoewel het vooral een soloaangelegenheid is, kent de cd vele gastbijdragen van nationale en internationale muzikanten op zang, trompet, banjo en cello. Met name de zangbijdragen vormen een ijzersterke troef. Je krijgt koorzang, harmonieuze samenzang en ondersteunende achtergrondvocalen die je gewoonweg omverblazen. Puur kippenvel. Alles ademt iets tijdloos uit en is gehuld in een magische nevel. Hoewel de magie op albums erna niet verloren gaat, komt deze door kale aanpak hier extra hard binnen. Overdonderende schoonheid, de bijna tastbaar is. Ook de twee extra tracks “Oakestra” en “Gold And Porcelain”, waardoor het album nu 38 minuten duurt, halen dit niveau. Een groots meesterwerk dat vanaf nu gewoon weer in ons midden is.



door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.