Human Greed – Fortress Longing/Deshret

Humangreed-fortress [2cd, Omnempathy/ICR]

Bands van de buitencategorie zijn vaak de meest interessante. Het is muziek die vooral voor mensen met zitvlees is bestemd, maar waarbij je eenmaal gegrepen door de muziek een onnavolgbare en ervaring hebt opgedaan. Nog mooier is het als zo’n band door de geboden kwaliteit meer naar de oppervlakte komt drijven en niet enkel voor de subcultuur interessant blijkt. Een band die ik in dat kader regelmatig aanhaal ter referentie is Human Greed. Dit in 1999 door de Schotse muzikant Michael Begg opgerichte project brengt dan ook toonaangevende muziek in z’n genre. In 2000 voegt illustrator/schilder Deryk Thomas zich bij hem en in 2001 debuteren ze met Consolation. Deze sterke cd krijgt pas een vervolg in 2006 met Pilgrim: New World Homestead, waarop ze eens te meer laten horen hoe je op perfecte wijze duistere, filmische klanklandschappen vol onaardse pracht dient te creëren. Voorlopig hoogtepunt vormt de cd Black Hill: Midnight At The Blighted Star uit 2009, waarop de filmische, spookachtige schoonheid haast de oppervlakte bereikt. Ze krijgen hier onder meer steun van celliste Julia Kent. Na een korter interval is er dan het vierde album Fortress Longing, dat voluit Fortress Longing: The Internal Campaign For The Safe And Complete Return Of The Sleeping Egyptian To The Desert heet. Michael Begg, die onder zijn eigen naam maar ook met het zinnenstrelende duistere Fovea Hex muziek maakt, wordt hier wederom geruggensteund door Deryk Thomas. Daarnaast geven onder meer celliste Julia Kent (Rasputina, Antony & The Johnsons, Larsen, Fovea Hex), zangeres Laura Sheeran (Fovea Hex), zanger Jean Marie Mathoul (48 Cameras, Charlemagne Palestine) en Colin Potter (Nurse With Wound, Fovea Hex) acte de présence. De muziek is er niet bepaald toegankelijker of vrolijker op geworden, maar wel indrukwekkender. De duistere elektronische, ambientachtige geluidssculpturen van Begg lijken het verval van de huidige maatschappij op melancholische wijze bloot te willen leggen. Hierdoor lijkt hij om te kunnen relativeren de hang naar mysteries en het niet alledaagse te willen omarmen. Een requiem voor het leven, maar een hart onder de riem voor een ieder die wil terugblikken of verder wil kijken dan het hier en nu. De droefgeestigheid waarmee dat gepaard gaat doet je meerdere malen naar adem happen. Om meteen in de juiste stemming te komen raad ik aan via onderstaande link met de aangrijpende stukken “The Green Line” en “Solar Wind” te beginnen. De ontroerende muziek die het midden houdt tussen neoklassiek, ambient, industrial, avant-garde en elektronische experimenten, raakt diepe snaren. Met piano’s, cello’s, violen,Deshret-  draailier, harp, gitaren, zingende schalen, gamelan, samples (van stemmen) en andere instrumenten scheppen ze een ongrijpbare atmosfeer. Om een beetje een idee te krijgen moet je denken aan een fraaie kruisbestuiving van Larsen, Leyland Kirby/The Caretaker, Seasons (pre-din), Richard Skelton, PAS, Julia Kent, Arvo Pärt en door de surrealistische atmosfeer ook aan Franz Kafka en David Lynch. De muziek ontvouwt zich als een wonderschone symfonie vanuit een parallel universum. De snelle koper krijgt er ook nog de 35 minuten durende Deshret bij, waarop Begg en Colin Potter herinterpretaties geven van het materiaal van de cd. Het is een groots en meeslepend meesterwerk geworden van een ongekende pracht.

Luister Online bij Soundcloud:
Fortress Longing (album)

door Jan Willem Broek

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.