Lekker vakantiekwartet in het lijstje uit het:
SCHADUWKABINET
Ik luisterde naar: Malice K, MEER, Susanna en Vibravoid.
Jan Willem
Malice K – Avanti (cd, Jagjaguwar / Konkurrent)
Malice K is het alterego van de in New York gevestigde muzikant Alex Konschuh. Hij presenteert nu zijn debuut Avanti. Net als het chaotisch samengestelde hart op de cover zijn de 11 songs van samen ruim 27 minuten grillig maar wel vol passie tot stand gekomen. Van alles gaat een zekere urgentie uit. Er gebeurt ook zoveel per vierkante seconde, dat de relatief korte duur van het album niet overkomt als half werk. Hij krijgt links en rechts of misschien zelfs in het midden wel wat hulp, maar brengt het meeste zelf. Er woedt een storm in hem en die moet eruit, maar soms gaat die liggen en wordt het even stil en gevoelig. De schreeuw aan het begin van het album, gevolgd door een meer gecontroleerd geluid is exemplarisch. Hij brengt een mix van alternatieve rock, grunge, noise en indie, al lijkt hij niet echt bezig met genres maar meer met een bepaald gevoel over te brengen. Het is rauw, oprecht en ook in de kalme momenten nooit gepolijst. Als een draaikolk sleurt hij je mee in een waar spektakel. Hij gebruikt, zo lijkt het althans, chaos om zaken te ordenen. Alex is echt een ruwe diamant en iemand met z’n hart, zij het ietwat rommelig, op de juiste plek, waardoor alles zo persoonlijk en geloofwaardig overkomt. Daarbij moet je het ergens zoeken tussen Thingy, Dinosaur Jr., Ween, Pixies, Nirvana, Radiohead en The Beatles. Daarmee levert hij hier een visitekaartje af om U tegen te zeggen.
MEER – Wheels Within Wheels (cd, Karisma Records / Plastic Head / Creative Eclipse PR)
Iedereen heeft wel eens behoefte aan meer. Zo telt de Noorse formatie MEER, met broer en zus Knut en Johanne-Margrethe Knippersund Nesdal aan het roer, maar liefst 8 bandleden. Hiermee hebben ze al twee albums uitgebracht, die ergens tussen art rock, symfonische progressieve rock en pop rock uitkomen. Daar waar veel bands in valkuilen stappen, weten zij daar altijd omheen te koersen. Dat geldt ook weer voor hun derde album Wheels Within Wheels. In een uur leveren ze 11 nieuwe tracks af, die weer door de genoemde genres laveren. Ze pakken op grootse wijze uit met weelderige orkestraties, klaterende pianostukken, weidse gitaarpartijen en harmonieuze zang en koorzang, waarmee ze tot grote hoogtes stijgen. Dat wisselen ze af met intieme maar soms ook tegendraadse stukken, waardoor het nooit gladgestreken overkomt. Op de momenten dat je denkt in een comfortabele glijbaan te zitten, strooien ze juist weer met zang om het nodige tegenwicht te bieden. Ergens ligt het heel makkelijk in het oor, maar door diverse innovatieve ingrepen blijft het telkens interessant. Van stadiongeluid tot huiskamer. Dit smaakt echt naar meer.
Susanna – Meditations On Love (cd, SusannaSonata / Konkurrent)
Cleopatra had dat neusje, maar de Noorse zangeres Susanna Karolina Wallumrød toch zeker dat stemmetje; van een ongekende eigenzinnige schoonheid. Daar heeft de afgelopen 20 jaar echt het verschil weten te maken, met steeds andere muzikale omlijstingen of een enkele keer zelfs zonder. Vaak treedt ze enkel onder haar voornaam naar buiten, maar ook aangevuld met And The Magical Orchestra en And Ensemble NeoN, Susanna of met artiesten als Jenny Hval, Gunvor Hofmo, David Wallumrød, Giovanna Pessi, Delphine Dora en Bonnie “Prince” Billy. Het is allemaal ondergedompeld in een zekere magie, of het nu gaat om de kleine en intieme tot de grootse en georkestreerde stukken. Ook haar covers van AC/DC tot Dolly Parton en Nico zijn legendarisch. Tel je alles bij elkaar op, dan is Meditations On Love alweer haar 19de album, dat volgt na een hele reeks aan Charles Baudelaire gewijde albums. In 2018 is ze hier al mee aan de slag gegaan. De songs gaan over de uitdagingen die de liefde biedt. Wat is liefde precies? Hoe houd je het in stand en hoe voorkom je dat het giftig wordt? Onderwerpen als ontrouw, verraad, verdriet en kwetsbaarheid maar ook vreugde passeren daarbij eveneens de revue. Vreemd genoeg komt het voor mij op een uitgelezen moment, maar dat terzijde. In een kleine drie kwartier levert ze hier 10 eigen geschreven songs af. Susanna (zang, vleugel, mellotron, Hammond, orgel, synthesizer) omringt zich hier met uitstekende muzikanten als Juhani Silvola (programmering, vleugel, synthesizers, Hammond, mellotron, timpaan, xylofoon, vibrafoon, percussie), Morten Barrikmo (klarinetten, contrabas), Dag Erik Knedal Andersen (drums, percussie), Ane Marthe Sørlien Holen (percussie, timpaan, xylofoon, grand cassa, tamtam), Harald Lassen (saxofoon, fluit) en Sarah-Jane Summers (viool, altviool). Ze weet ondanks deze bijdragen toch een intieme sfeer te creëren. Wel is het soms meer uitbundig, soms zelfs uptempo, zowel qua zang als muzikale begeleiding, die ergens tussen jazz, neoklassiek en experimentele muziek finisht.
Ze legt op overrompelende wijze de anatomie van de liefde en melancholie bloot. Magistraal!
Vibravoid – We Cannot Awake (lp/digitaal, Tonzonen / Believe / Creative Eclipse PR)
Het zaadje voor de groep Vibravoid uit Düsseldorf moet al ergens in de jaren 90 zijn geplant, maar ze treden pas rond de eeuwwisseling naar buiten met hun releases vol psychedelische rock en aangedikt met stoner en krautrock. Ze worden één van de meest invloedrijke bands in hun genre, al weten ze ook genregrenzen aan hun laars te lappen. Het heeft al zo’n 22 albums opgeleverd, naast menig live album, epee en single. Nu zijn ze terug met de lp We Cannot Awake, waarop ze in 41 minuten 6 nieuwe tracks voorbij laten komen. De lengte komt met name door de indrukwekkende slot- en tevens titeltrack van goed 20 minuten. Alle ingrediënten waarmee ze uitblinken zijn weer aanwezig: psychedelische gitaren, vette motorik, ronkende drumpartijen en meeslepende donkere zang. Als geen ander weten ze hier een meeslepende luistertrip mee te fabriceren, waarbij je geen paddo’s of andere hallucinerende middelen nodig hebt. Op creatieve wijze weten ze hier weer een diepe indruk te maken, waarbij de referenties uit het verleden talrijk zijn maar waar ze er altijd een compleet eigen draai aan weten te geven. Verslavend goed!