Geen last van de griep, maar gewoon even heel kalm in onze lijstjes uit het:
SCHADUWKABINET
We luisterden naar: Chapelier Fou en Swamp Dogg. En gingen naar: Amsterdam Klezmer Band.
Jan Willem
Chapelier Fou – Méridiens (cd, Ici D’Ailleurs)
De dolleman Chapelier Fou is sinds 2007 de soloaangelegenheid van de Franse muzikant Louis Warynski, die ook in de groep This Immortal Coil te horen is en hand- en spandiensten heeft verricht voor The Third Eye Foundation en Manyfingers. Als Chapelier Fou maakt hij veelal op frivole doch droefgeestige wijze bijzondere lassen van IDM, neoklassiek, toytronica, minimal music en andere abstracte muziek. Het levert naast een handvol mini’s, die gebundeld zijn op ! (2017), vier albums en een soundtrack op. Op ieder album weet hij weer een ander geluid te brengen door met de diverse stijlen en nuances te variëren. Nu is zijn vijfde werk Méridiens een feit. Hierop laat hij nog steeds een hybride aan stijlen horen, maar is het accent wel iets verschoven naar de speelse en tevens abstracte elektronica, waarbij soms zelf een soort minimal motorik voor kinderen opduikt. Al blijft het steeds ook wel een mix van akoestische instrumenten en elektronica. Neemt niet weg dat dit ontzettend fascinerend en lekker is om naar te luisteren. Zoals vaker mag hij rekenen op klarinettist Maxime Tisserand (Orchard, Matt Elliott, Christophe), maar voor de rest heeft Warynski het kleiner dan voorheen gehouden. Hoewel niets helemaal past, moet je denken aan een dwarsdoorsnede van Aphex Twin, Carlo Fashion, Philip Glass, Boards Of Canada, Melodium, O.Lamm en Hypo. Het levert hoe dan ook een ontwapenende en avontuurlijke luisterervaring op.
Swamp Dogg – Sorry You Couldn’t Make It (cd, Joyful Noise / Konkurrent)
Voordat ik naar informatie heb gezocht over de voor mij nieuwe Swamp Dogg, heb ik de promo van de cd Sorry You Couldn’t Make It al meermaals gedraaid. Soms werd ik intens gegrepen, af en toe diende het als prettig behang, maar nog vaker wist Swamp Dogg me op een prettig vertrouwde doch bevreemdende wijze terug te werpen naar de jaren 80. Dat wel aangelengd met vleugjes uit de jaren 60 en 70. Bevreemdend omdat je in één adem en geheel ten onrechte soms wilt zingen: “She’s right next door, I heard it through the grapevine, you can leave your hat on, cocaine, wonderful tonight, like a sexmachine, soaky in the pooper”. Dat er een zekere mate van herkenning en doorleefde sound in de muziek terug te horen is, blijkt niet verwonderlijk aangezien dit het project is van de Amerikaanse singer-songwriter Jerry Williams Jr., die al sinds 1954 zijn muziek uitbrengt en vanaf 1970 onder de naam Swamp Dogg. Hoewel de bijna 78-jarige muzikant van kinds af aan een grote voorliefde country heeft, laat op zijn albums toch vooral ook een soulvol geluiden horen, al dan niet in combinatie met blues en r&b. De country is op de achtergrond altijd wel ergens aanwezig. Dit maakt hem ook zo uniek en nauwelijks te categoriseren. Gelukkig hoeft dat met muziek (zoals veel andere zaken) ook eigenlijk niet. Hij mag op dit nieuwe album rekenen op de steun van velen, waaronder ook Justin Vernon (Bon Iver), Sam Amidon, Jenny Lewis (The Postal Service) en leden van Poliça/ Gayngs. Het mooie is dat hij gewoon zijn eigen weg is blijven gaan en zich daarmee ook echt weet te onderscheiden met tijdloze prachtmuziek.
Amsterdam Klezmer Band @ VERA (Groningen), 28-02-2020
Ik kan niet precies uitleggen wat ik met klezmer heb, maar het is voor mij een muzieksoort waar de lach en de traan dicht bij elkaar liggen dan wel elkaar dikwijls aflossen en die me meestal diep weet te raken. Het is muziek om met velen te delen, te vieren en van te genieten. Nou veel bezoekers die waren er wel op deze avond in de VERA. De Amsterdam Klezmer Band, die net de nieuwe cd Fortuna heeft uitgebracht, wist er al heel snel een waar feest van te maken. Teksten van bandleider Job D. Chajes in het Nederlands en Engels, soms zelfs gerapt, plus in het Oekraïens als Alec Kopyt de vocalen op zich nam. Het was uitbundig en gevarieerd en met veel interactie met het publiek, dat volop aan het dansen was. Ook toen de band vertrokken was, gingen ze vrolijk door op de muziek die ik de zaal instuurde. Een zeer geslaagde, feestelijke avond!