[2cd, Touch/Konkurrent]
De Oostenrijkse muzikant Christian Fennesz, meestal kortweg Fennesz geheten, wordt over het algemeen gezien als de grondlegger van de glitch en is er sowieso een goede ambassadeur voor. Hij combineert op eigenzinnige wijze idm en allerhande elektronica aan gitaarexperimenten. Zo creëert hij schitterende, zelfgeschapen ambientachtige muziekwerelden, die terug te vinden zijn op solo meesterwerken als Endless Summer (2001) en Venice (2004) en tevens op albums met een hoop andere artiesten als Keith Rowe, Toshimaru Nakamura en Oren Ambarchi. Inmiddels is zijn discografie meer dan indrukwekkend te noemen.
De tien jaar oudere, legendarische Japanse componist, pianist en acteur Ryuichi Sakamoto (1952) heeft een nog veel grotere staat van dienst. Al sinds 1978 brengt hij uiteenlopende innovatieve muziek ten gehore. Dat doet hij zowel solo als met spraakmakende groepen als Yellow Magic Orchestra en Geisha Girls en in samenwerkingsverbanden met David Sylvian, DJ Spooky, Alva Noto, Hector Zazou en Morelenbaum. Zijn werk bestaat uit jazz, rock, klassiek, avant-garde, elektronische muziek en minimal. Daarnaast is hij een gevierd filmcomponist. Een veelzijdige artiest, die hopelijk nog jaren meegaat.
Beide heren komen nu voor de derde keer samen. Na de mini cd’s Sala Santa Cecilia (2005) en Cendre (2007) is nu hun derde album Flumina een feit. En het is deze keer geen half werk, maar een dubbel cd die ruim 2 uur duurt geworden. De stukken zijn ontstaan tijdens de Japanse tour van Sakamoto vorig jaar. In totaal heeft hij tijdens de 24 optredens 24 kale pianocomposities geschreven, die dicht bij elkaar liggen maar toch verschillen op subtiele details. Deze heeft hij aan Fennesz voorgelegd, die ze verder heeft bewerkt met gitaar en laptop. Overigens is Sakamoto naast de piano ook met de laptop bezig geweest. Fennesz is erin geslaagd de kale composities op subtiele wijze in te kleuren, zodat het ruimtelijke effect in de originele schetsen gehandhaafd blijft. De pianoklanken vallen als spaarzame regendruppels in het water, waardoor er langzaam kringen ontstaan. Binnen die kringen brengt Fennesz samen met Sakamoto de details aan, die bestaan uit milde drones, symfonische klanken en duistere elementen. Dat levert langzaam voortkabbelende, ambientachtige composities op die het midden houden tussen ambient, jazz, glitch en neoklassiek. Het is echt de kunst van het weglaten, waardoor ze juist heel veel brengen al dan niet door je eigen verbeeldingskracht aangevuld. Door dat laatste aspect beleef je deze melancholische pracht ook echt ten volle. Twee uur lijkt een lange zit, maar je kunt gewoon heerlijk wegdromen, werken of converseren met en tijdens deze muziek. Eens te meer bewijzen beide heren dat ze met minimale middelen veel meer kunnen brengen dan enkel de som der delen. Uiterst biologerende muziek van een onaards kaliber, dat goed past in dit koude seizoen. Subliem, majestueus en uniek!
Luister Online bij Soundcloud:
Flumina preview
door Jan Willem Broek