[cd, Touch/Konkurrent]
De Oostenrijkse muzikant Christian Fennesz mag toch wel gezien worden als één van de grondleggers of in ieder geval een goede ambassadeur van het geluid dat we nu als glitchkennen. Fennesz, want zo wordt hij meestal genoemd, combineert idm en allerhande elektronica aan gitaar. Zo creëert hij zelfgeschapen muziekwerelden. Met name op Endless Summer (2001) en het meesterlijke Venice (2004) komen zijn creaties prachtig uit de verf. Zowel voor liefhebbers van de meer toegankelijke als experimentele muziek valt er wat te halen. Maar wat moet je daarna nog? Dat heeft Fennesz zich wellicht ook afgevraagd, want er verschijnt lang niets nieuws van zijn hand, behalve fijne collaboraties met onder meer Ryuichi Sakamoto, Keith Rowe, Toshimaru Nakamura en Oren Ambarchi en her en der wat mixen waaronder één voor Nine Inch Nails. Of het hem allemaal geïnspireerd heeft of niet, dat weet ik niet, maar er rolt nu vier jaar na zijn vorige cd een zeer originele nieuwe cd uit getiteld Black Sea. Nog steeds combineert hij op eigenzinnige wijze elektronica met gitaar. Hiermee maakt hij een gelaagde, zeer diepgaande muziek, waarbij ambient, glitch, soundscapes, drones, folk en shoegazermuziek versmelten tot een imponerende zwarte zee (nou, hoe toepasselijk). Het is zowel heel organisch en menselijk als abstract, intrigerend en gewoonweg van een andere planeet. De cd bevat poëtische elektronica, die een harmonieus, melancholisch en caleidoscopisch klankenpalet vormen. Vergelijken met andere artiesten is niet aan de orde, want Fennesz blijft heer en meester in zijn eigen straatje. Indrukwekkende, meesterlijke pracht die gloeit als een knapperend haardvuur en ongrijpbaar is als vallende sneeuw. Luister naar het onderstaande slotakkoord en je bent meteen overtuigd.
Luister Online:
Saffron Revolution
door Jan Willem Broek