[cd, Fat Cat/Bertus]
De Franse songwriter/componist Olivier Alary, die tegenwoordig in het Canadese Montréal woont, richt zijn project Ensemble al in 1998 op. Hij komt erg bescheiden over, hetgeen niet alleen onderstreept wordt door zijn nietszeggende projectnaam maar ook door de titel van het debuut Sketch Proposals (2000); geen schets, maar slechts voorstellen voor een schets. Toch zijn de schetsmatige composities vol ritmische softnoise en experimentele rammelpop meer dan de moeite waard en gewoon als volwaardig te beschouwen, wat ook wel blijkt uit het feit dat onder meer Björk dit oppikt. Alary werkt vervolgens op diverse releases van haar, waarbij hij een aantal nummers componeert dan wel remixt. Maar ook met Chorgeschlecht, Piano Magic, Danzen Jetzt, Tim Hecker en The Twilight Sad werkt hij in de jaren erna samen. Geen reden tot bescheidenheid zou je zo zeggen. In 2006 volgt pas zijn tweede, gelijknamige cd, met dus wederom een nietszeggende titel, waarop gastbijdragen van Lou Barlow, Mileece, Adam Pierce (Mice Parade), Camille Claverie en Chan Marshall (Cat Power). Hierop gaan de prachtige arrangementen van Johannes Malfatti hand in hand met de hybride van elektronica en indie van Alary. Nu is hij terug met zijn derde cd Excerpts, hetgeen fragmenten muziek doet vermoeden. Ondanks deze wederom verhullende en veel te bescheiden titel gaat hij nog een stap verder dan op zijn vorige cd. Hij presenteert hier een organische kruisbestuiving van klassiek, elektronica, indie en shoegaze. De rijk georkestreerde songs, vol wonderschone strijkpartijen, zijn weer met de hulp van Malfatti tot stand gekomen. De ene keer neigt de muziek wat meer naar klassiek en op andere momenten krijg je fraaie chansons. En alles daartussen passeert ook de revue, van lichte experimenten tot fijne stofzuiggitaren en een mix van alle ingrediënten. Olivier zingt daarbij op vertrouwde wijze met zijn herfstbruine, warme stem waarbij hij nog wel eens aan Dominique A. doet denken. Darcy Conroy zorgt met enige regelmaat voor de vrouwelijke zangpartijen en viool. De zang is overigens wisselend in het Engels en Frans. Het thema op deze cd is de verwarring tussen echte en verzonnen herinneringen. Wellicht dat de muziek daardoor ook op bevreemdende wijze door tijd en genre wandelt in uiteenlopende combinaties. Het levert hoe dan ook ijzersterke, intrigerende en bij vlagen wonderschone muziek op, die inderdaad behoorlijk tot de verbeelding spreekt. Naast Dominique A. haalt deze ook het beste van Serge Gainsbourg, Jérôme Minière, Françoiz Breut, Yann Tiersen, Lou Rhodes, Broadcast, Stereolab, Waiting For Eve, Lush en My Bloody Valentine naar boven. De muziek lijkt wel opgebouwd uit passages van gedroomde en werkelijke herinneringen. Soms abstract dwalend en richting de filmische ambient en op het momenten erna weer volledig in het hier en nu met gitaarmuziek en chansons. Wat dat betreft dekt de titel “excerpts” de lading wel. De muziek omarmt je, duwt je weg en weet je te ontroeren en verbazen; eigenlijk alles wat een goed album nodig heeft. Mocht er nog sprake zijn van enige schroom dan wordt tijd dat Alary die van zich afwerpt, want hij heeft hier een groots, meesterlijk en meeslepend werk gecreëerd.
Luister Online:
Excerpts
door Jan Willem Broek