[cd+3”mcd, Second Language Music]
Van origine is de Britse muzikant Oliver Cherer drummer in de band Cooler, dat van 1997 tot 1999 een aantal techno albums het licht laat zien. Daarna gaat hij zelf met elektronica aan de haal, maar zal het percussiedeel nooit helemaal loslaten. Hij debuteert in 2004 voor het eerst als Dollboy met de cd Plans For A Modern City op het toepasselijke Different Drummer label. Hierop laat hij een geluid horen dat het fijne midden houdt tussen neoklassiek, ambient en techno. Het album Casual Nudism (2006) op Arable Records gaat hierop verder, zij het dat het meer akoestisch is en weer meer percussie-instrumenten bevat. Het is meer een kruising van neofolk, ambient, experimenten en leftfield geworden. Zijn Static Caravan debuut A Beard Of Bees uit 2009 bevat weer heel veel details. Vooral kleine elektronische geluiden in combinatie met intieme gitaarpartijen komen bovendrijven. Hij zingt ook veelvuldig en presenteert dan ook zijn meest songgerichte album tot dan toe. Immer zoekend naar nieuwe wegen of gewoonweg te rusteloos om te kiezen. Het maakt niet uit zolang de output zo geweldig blijft. In 2010 verhuist hij tijdelijk naar het Front & Follow label om daar zijn mini samenwerkingsalbum The Sum And The Difference met Sone Institute uit te brengen. Hierop krijg je breekbare elektro-akoestische klanklandschappen. De ene keer gaat het bijna richting singer-songwritermuziek, maar daar wordt dan meestal wel een bevreemdende draai aan gegeven met surreële samples, elektronica en veldopnames. En als het richting de abstracte soundscapes gaat komen er weer zoveel akoestische of neoklassieke elementen om de hoek dat het ook niet in dat genre onder te brengen valt. Het levert continu een mysterieus warm geluid op dat je stevig in de houdgreep neemt, wat mede komt door de suggestieve fluisterzang. Datzelfde jaar verschijnt van hem de derde release op het kersverse label Second Language Music. De cd-r Ghost Stations is dan een feit geworden, waarover zo meer. Vorig jaar komt nog met zijn meest songgerichte cd Further Excursions Into The Ulu With Dollboy op Kookydisc, waarop hij een mengelmoes van psychedelische folk, neofolk, rock en elektronica brengt. Dollboy is een uiterst interessante draaikont.
De cd-r uit 2010 is nu heruitgegeven op cd als Ghost Stations/Geisterbahnhöfe, wederom op het fijne Second Language Music. De Londense Dollboy heeft zelf voor de fraaie nieuwe artwork gezorgd. Dit album verdient het ook zeker om als volwaardige release te verschijnen, want het is één van de beste die hij gemaakt heeft. Als uitgangpunt dienen de opgeheven metrostations, de spookstations, van zowel Londen als Berlijn. Vandaar ook de tweetalige titel. En waar het eerst twee lange tracks zijn, krijg je nu de 12 betreffende stations als losse tracks. Dollboy raakt geïnspireerd door die stations en weet de sfeer ervan als geen ander te vangen met zijn droefgeestig, desolate muziek, dat een hybride is van rustieke, kale pianogeluiden, gruizige ambient en glitches, vervagende fluisterstemmen, rouwende trompetklanken en stemmig neoklassiek. Je kunt je de sfeer van een verlaten station -waar de sporen roestig bruin zijn, het onkruid welig tiert, de tunnels als vergeten gapende gaten achter zijn gebleven en waar de ooit druk bezochte perrons eenzaam lijken te wachten op het reizende leven- hierbij dan ook helemaal voorstellen. Met name de vage stemmen lijken een verre herinnering aan de reizigers die de stations ooit hebben bevolkt. Dit is Dollboy’s meest verstilde, indrukwekkende en tot de verbeelding sprekende werk geworden, dat nu gelukkig weer verkrijgbaar is. Voor fans van Library Tapes, S.E.T.I., Flim, Arve Henriksen en Olan Mill. Abonnees op Second Language Music ontvangen er de extra 3” mcd Sidings bij met 4 mooie remixen van Cédric Pin, Blood On The Snare, The Home Current en Silent Tape. Daarnaast krijg je er net als op de cd-r een metrokaartje bij. Een smaakvolle heruitgave van een bijzonder, stemmig en bovenal mooi album.
door Jan Willem Broek