[2cd/2lp, Sub Pop/Konkurrent]
Je weet eigenlijk pas een tijd na verschijnen of iets een klassieker is of niet. Ten tijde dat de cd Life Is Full Of Possibilities, 2001 om exact te zijn, heeft het er wel alle schijn van dat Jimmy Tamborello ofwel Dntel iets heel bijzonders heeft gebracht. Door de jaren heen heb ik diverse artiesten gesproken die ook dat album aanwijzen als grote inspiratiebron. Grappig eigenlijk, omdat Jimmy in eerste instantie zich bezig houdt met gitaarnoise in bands als Further en The Tyde, emocore in Strictly Ballroom en tevens elektropop in Figurine. Als hij zich -terecht- door Disco Inferno laat beïnvloeden gaat hij zaken combineren in Dntel. Pop en indierock worden nu op elektronische wijze tot stand gebracht. Eerst nog experimenteel, zoals te horen op Early Works For Me If It Works For You (1998) en 3 jaar daarna op toegankelijker maar zeker niet minder inventieve wijze. Integendeel! Het album ademt perfectie uit. De stuiterende beats, de ambientklanken, de gesamplede orkestraties, glitches, drones, gevonden geluiden, de minimal technofrutsels, de subtiele experimenten, de zwoele ondergrond en de fraaie zang en gitaar van de diverse gasten, alles klopt en laat één sterk en pionierend geluid horen. Een bijzonder geluid dat zowel poppy als duister en mysterieus kan zijn. Hij werkt hier met Christ Gunst (The Tyde, Beachwood Sparks, Strictly Ballroom), Paul Larson (Strictly Ballroom, Athalia), Rachel Haden (That Dog, The Rentals), Mia Doi Todd, Brian MacMahan (Slint, Squirrel Bait, The For Carnation), Meredith Figurine en last but not least Benjamin Gibbard (Death Cab For Cutie). Met die laatste vormt hij later The Postal Service, waarvan twee jaar na dit album het eveneens geweldige debuut Give verschijnt, maar dat is weer een ander verhaal. Jimmy schrijft over angsten en zorgen (auto ongelukken, kanker, dat hij ontvoert en gemarteld wordt, schizofrenie, dat hij nooit een andere vriendin krijgt, huisbrand, verdrinking, de dood van vrienden en familie, aardbevingen en ga zo maar door) en vertaalt die op cynische wijze naar “een leven vol mogelijkheden”; vandaar ook zijn hoezen met een ambulance of een brandweerslang. De muziek is in feite een soort pop bedolven onder techno, elektro, ambient en glitch, waarnaar het ondanks de vele meer complexe sounds heerlijk relaxt luisteren is. Het album is nu 10 jaar oud en wordt opnieuw uitgegeven op Sub Pop. De cd op Plug Research is overigens nog steeds verkrijgbaar, maar nu is deze ook voor het eerst op lp verschenen. Als extra krijg je er de in 2002 verschenen mini (This Is) The Dream Of Evan And Chan bij, die hier van een 5 naar maar liefst een 13 nummers bevattende schijf is uitgebreid. De titeltrack, waarop sterke mixen van Safety Scissors, Barbara Morgenstern, Superpitcher en Lali Puna, wordt ook wel gezien als de Genesis van The Postal Service. Niet zo maar een nummer dus. Naast de mixen vind je er b-kantjes, demo’s, outtakes en andere, nieuwe mixen van enkele tracks. Allemaal zeer de moeite waard. Een meesterwerk dat op grootse wijze weer eens onder de aandacht gebracht wordt. Het leven zit vol verrassingen!
Luister Online:
Life Is Full Of Possibilities (albumsnippers)
door Jan Willem Broek