De dag dat ik ophield met cd’s kopen

High_fidelity3 Na het zien van High Fidelity dit weekend was ik weer even terug in De Waaghals in Nijmegen. Altijd dezelfde mensen die plaatjes luisterden aan de bar, net als in de film. Dezelfde discussies over muziek, en nergens vrouwelijk publiek te bekennen. De film schetst een tijdperk dat bijna voorbij is. Wie heeft de platenwinkels om zeep geholpen? De consument of de industrie zelf? En wat komt ervoor in de plaats? Is het internet na een periode van anarchisme rijp voor betaalde downloads?

High-fidelity

Usual suspect Thom Yorke beweert in een online interview (waarvoor betaald moet worden om het te kunnen lezen, dat dan weer wel), dat het makkelijker is om meteen  je nieuwste muziek online te delen met fans, al dan niet tegen betaling. Dat is niet nieuw, maar ik heb toch maar besloten om niet meer geduldig te wachten tot bestelde cd’tjes op de deurmat  vallen, als dat veel sneller via de digitale snelweg kan via een betaalde download. Compressie neem ik voor lief. Het scheelt mij een hoop ruimte in de kast. En als ik het toch op cd wil hebben, dan kan dat altijd later nog. Hoe weet ik wat ik wil hebben, wat er nieuw is en wat leuk? Ik moet naar Boomkat, zegt Yorke, dat is een goede site. Ik vertrouw Yorke, hij heeft vaker goede tips. Artiesten zijn vaak ook gewoon maar trouwe muziekliefhebbers.

Er zijn behalve voorstanders als Yorke ook wat minder overtuigde muzikanten, die nog wel hun heil zien in het uitbrengen van obscure singletjes naast reguliere releases, zoals bijvoorbeeld Sonic Youth. Wat me dan wel verbaast is dat ze wel met veel bombarie releases via Record Store Day aankondigen, als ware het een museumbezoek (‘nu kan het nog, straks zijn ze er niet meer’), maar tegelijk ook een live-EP via I-Tunes aankondigen. Kwestie van alle mogelijke markten aanspreken? Het lijkt er wel op. Een cd verspreiden via Starbucks behoort ook tot de mogelijkheden.

Als laatste zijn er nog de labels en artiesten die (nog?) niet om zijn en het fenomeen betaalde download doodzwijgen. Een label als Winter&Winter doet dat bijvoorbeeld. En die cd’s zijn al zo duur! Verspreiding van muziek kan zoveel sneller en makkelijker. Waarom maken mensen het zichzelf zo moeilijk? Stilstand is achteruitgang.

EvR

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.