Bij deze laat ik het twee wekelijks schema (even) los anders komt er een beetje een mosterd na de maaltijd gevoel bij de releases waarvan ik promo’s krijg, die wil ik graag zo rond de release datum bespreken, dus bij deze nu al weer een nieuwe Bal der…
ARTIST: Frazi.er
TITLE: Virtual Particles EP
LABEL: Motech
CATALOGUE NO: MT128
Frazi.er is de 25 jarige producer Fraser Stuart uit glasgow die het tot“Artist to watch for in 2018” heeft geschopt van het toonaangevende Mixmag. Zijn naam is in korte tijd bekend geworden bij grote namen in de Scene zoal Carl Cox, Pan Pot, Adam Beyer en anderen. Hij heeft veel overal in Europa gedraaid en zijn producties zijn regelmatig te horen in DJ sets overal ter wereld.
De nieuwe ep van deze rijzende ster de “Virtual Particles ep” komt vandaag uit op Motech, opnieuw geen onbelangrijke naam in techno-land. Stuart brengt op deze ep een 3-tal op Detroit techno gestoelde uptempo techno tracks die de dansvloeren niet onberoerd zullen laten.
Opener “Virtual Particles” is een onderkoelde uptempo track vol ingehouden spanning, hoor dat ingehouden baslijntje, zalig gewoon.”On the Horizon” is iets minder ingehouden, de bas mag al wat meer gaan en de percussie is ook wat uitgelatener, het tempo zit er dit keer ook goed in, een jachtig gefilterd orgel like loop maakt de track af. De afsluiter van deze 3 tracker “Symposium” is opnieuw een wat meer “in your face” track, maar dit betekent niet dat er geen spanning meer in de track zit, degelijk filterwerk zorgt voor een prettige spanningsboog. En een spontane breakbeat fill is de break geeft de track iets onverwacht mee. Voor mij is dit een eerste kennismaking met Frazi.er, en ik moet zeggen een goeie eerste indruk is gemaakt…
ARTIST: Alexander Robotnick
TITLE: The Four Seasons
LABEL: Hot Elephant Music
CATALOGUE NO: HEM1905
Alexander Robotnick a.k.a. Maurizio Dami is een veelzijdig producer die zich bezig houd binnen het veld van electronische dans muziek. Ik heb hem al eerder genoemd in deze rubriek vaak in verband met zijn label Hot Elephant Music. Dami staat onder zijn Robotnick alter ego vooral bekend om zijn electro releases. Maar hij heeft nog meer stijlen onder de knie zoals Italo Disco met zijn project Italcimenti, Wereld muziek, Techno en House. Niet alles van de beste man spreekt mij aan, maar zijn electro projecten en diverse releases op zijn label zijn wel erg fijn.
Met deze ep “The Four Seasons” brengt hij zijn versie van het bekende muziek stuk van Antonio Vivaldi. Dami had al lang in zijn hoofd dat hij eens iets wilde doen met deze Italiaanse klassieker, “misschien wel de Italiaanse Klassieker”. In het licht van de huidige klimaat crisis vond hij dit een juist moment zijn plan om te zetten in actie, met als resultaat deze ep.
“Springtime” opent de ep, met een stemmige string en een degelijke four to the flour house beat.
Lekkere percussie voegt een heerlijk fris “lente” sfeertje toe aan de track en een diep orgel-bas lijntje zorgt voor de nodige diepgang in de track. “Summer” is zoals te verwachten een heerlijke zomerse house track die je mee neemt naar stranden aan een azuur blauwe zee, waar mensen dansen op de zwoele beats van Dami. Wat ook deze track bijzonder maakt is de diepgang. Er gebeurt van alles onder de zomerse oppervlakte wat voor een zeer interssante luister ervaring zorgt thuis of onderweg op bijvoorbeeld de koptelefoon. Alle vier de tracks van deze ep (behalve winter) zijn ontstaan uit 3 zeer snelle arpeggio’s, zo snel dat ze bijna een continue toon lijken, in “Spring” en “Summer” hoor je deze arpeggio niet terug, in “Fall” wel, de track wordt min of meer rond deze arpeggio opgebouwd. “Fall” is met zijn koddige baslijntje en naïeve melodie een nummer wat ik als grappig zou benoemen, zonder dit negatief te bedoelen. De laatste van de vier seizoenen “Winter” is Dami’s minst favoriete seizoen, als het aan hem lag hadden we een winterloos jaar. Om de winter dan ook uit te bannen heeft Dami in deze track de arpeggio vervangen door een sample van Wagner’s Master Singers wat voor een relaxte vide in de track zorgt. Een lekker acid lijntje en een orgeltje maken een fijne droefgeestige house track van. Een geslaagd experiment van deze senior producer, en eens een keer heel wat anders als electro.
ARTIST: Mark Broom
TITLE: Voice EP
LABEL: Beard Man
CATALOGUE NO: BMD031
Een nieuwe ep van Mark Broom, hier op Subjectivisten zal hij misschein nog een introductie nodig hebben: Broom is een van de leading dj’s van de UK techno scene, hij is in de late jaren 80 met Acid House en Chicago House in aanraking gekomen in Tenerife, hij heeft toen terug in de UK draaitafels gekocht en begonnen met zijn DJ Carrière begonnen. Hij heeft inmiddels onder vele aliassen en in vele constellaties muziek uitgebracht en is een veel gevraagd DJ en remixer. Deze release is er eentje op zijn eigen label met de geweldige naam Beard Man.
De ep opent met de titel track “Voice” een stamper van formaat die de dans vloer in vuur en vlam kan zetten met zijn hypnotiserende orgel loop een pushende beat. Voor de twee remixen van deze track treed de New Yorkse DJ/Producer Avision aan. Hij levert een even eens stampende remix af waarin hij de track voorziet van lekker filterwerk en een groovy beat. Daarna doet hij het nog eens dunnetjes over in de diepe funkende “NYC Dub remix” waarin hij een lekker hobbelende baslijn toevoegt aan de track.”Mangle” is een nieuwe track van Broom, opnieuw een knaller, de kick dreunt lekker door en opnieuw een gefreakte sample, beetje het zelfde recept als “Voice” maar ik vind deze track toch de minste van de ep. De afsluiter van deze ep is opnieuw een remix van de track “M19” een track van Broom uit 2015 door Josh Reeves. Reeves is een DJ producer uit Manchester. Deze remix levert een puike track met een spacey sfeer en een dwingende hynotiserende baslijn. Niet helemaal mijn ding deze ep, maar op een dansvloer met een rook machine en een stoboscoop zeg ik hier geen nee tegen…