Bal der Verstrooiing 06/2019 week 14

In een woelige wereld waarin allerlei narigheid steeds meer en steeds vaker de kop opsteekt hebben wij gelukkig muziek, een internationale taal die ons op de dansvloer en hopelijk ook ver daarbuiten verbindt. Deze week weer een verse dosis dansbare platen die ook op andere plaatsen genoten mogen worden.

 

ARTIST: Placid Angels
TITLE: First Blue Sky
LABEL: Magicwire
CATALOGUE NO: MAGIC017

Placide Angels is een van de projecten van John Beltran die ik toch wel bij mijn top 10 van favoriete techno producers reken. Geboren in Lansing een “klein” stadje in de buurt van Detroit is hij zeer duidelijk geïnspireerd door de Detroit techno sound, en dan met name het organische soulfulle aspect van deze sound. Hij heeft wel een eigen draai gegeven aan de Detroit Machine Soul, met Jazzy en Latin invloeden.

Dit is zijn tweede full album en derde release onder de naam Placid Angels, in 1991 kwam de ep van Open House ft Placid Angels uit op Retroactive in 1997 bracht hij “the Cry” uit op het Peacefrog label, en nu dus 22 jaar later First Blue Sky. Het album heeft heel duidelijk de warmte en de soul waar Beltran en Placid Angels voor staat, maar betrekkelijk nieuw zijn de breakbeats, niet dat al zijn vorig werk puur four to the floor was, maar op dit album kiest hij duidelijk voor de breakbeat. Opvallend vind ik dat hij niet kies voor nieuwerwetse dubstep/drum&bass achtige beats maar echte “breakbeat breakbeats”.

De Opener van het album en Titeltrack “First Blue Sky” zet direct de toon: lekkere hoekige breakbeats en warme pads, Placid Angels/Beltran in optima forma met breakbeats. “Angel” is een track die ook op “the Cry” had kunnen staan, fijn, dromerig en melancholisch. “A moment away from you” is een typische Detroit track met ratelende percussie en heel veel gevoel en zonder dat de basdrum die je blijft verwachten ooit komt. Track 5 “Earth and Everything” heeft met zijn melancholische stemsamples en mooie pads een onmiskenbare Burial sfeer, maar de vraag is heeft hij de mosterd bij Burial geleend, of is dit puur Placid Angels want in 97 deed hij ook al vergelijkbare dingen, maar toen konden we het niet vergelijke met Burial. Maakt natuurlijk ook niet zoveel uit uiteindelijk, het klinkt in ieder geval zalig. Dit album is een perfecte kennismaking met John Beltran, ook afsluiter van het album “Soft Summer” zet deze uitspraak kracht bij, heerlijke dromerige melodieën die je mee nemen uit de soms grauwe realiteit van het dagelijks leven. Een aanrader ook voor niet-techno liefhebbers.

 

 

ARTIST: DJ3000
TITLE: Illyrian ep
LABEL: Motech
CATALOGUE NO: MT124

Het label Motech bestaat dit jaar 18 jaar, en in die 18 jaar zijn ze altijd een belangrijke speler in de (Detroit) techno. Dit lukt omdat Motech een bepaalde “basis” sound blijft vasthouden, zonder te vergeten met de tijd mee te gaan. Een ander aspect is dat Motech naast het werken met gevestigde namen uit de underground techno ook de kans geeft aan nieuwe artiesten om zich te manifesteren en ontwikkelen onder de vlag van Motech.

Nu opnieuw een release van Label oprichter Franki Juncai, alias DJ3000. De kwaliteit van Juncai’s DJ 3000 producties zullen zeker ook een reden zijn van het succes van Motech. Deze release bevat twee nieuwe tracks en een remix van beide tracks, waar in je heel goed de strategie van het label kunt herkennen, door de “klassieke” DJ3000 producties te laten remixen door nieuwe namen aan het techno firmament behoud de releases relevantie binnen de underground techno anno 2019. Titel track Illyrian is een typische DJ3000 track waarin Albanese/Balkan ritmes gecombineerd worden met de (hedendaagse) Detroit techno. De tittel Illyrian verwijst dan ook naar een verzamelnaam van verschillende stammen die in de Romeinse en Griekse glorie-dagen de Balkan bewoonden. De remix van de titeltrack is van de hand van de Duitse DJ/producer Michael Koczynski aka Michael Klein uit Berlijn die in 2012 de eerste release op zijn naam mag zetten. Koczynski’s remix is donker en minimaal, ik zie de dansvloer van Berghain al voor me. Les is more is het keyword bij de ze release en een lekkere opbouw, inderdaad meer moet dat niet zijn. De titel van de tweede track “Kahvë” relateerd naar een soort Albanese/Turkse koffie achtige drank. Deze track combineert opnieuw etnische (dit keer Tuks/Albanese) ritmes met hedendaagse techno: DJ3000 zijn signature sound dus, Meeslepend en lichtjes melancholisch. De remix Kahvë van door de canadese DJ/producer Carlo Lio, neemt de ziel van het origineel en voegt er een flinke dosis funk en kracht aan toe. Een geslaagde release waarin techno liefhebbers van het eerste uur en de liefhebbers van nu elkaar ontmoeten.

 

 

ARTIST: VC 118A
TITLE: Inside
LABEL: Delsin
CATALOGUE NO: 130DSR

Delsin is ook net zoals Motech een label dat al lang mee gaat, een paar jaar langer zelfs, Delsin is in 1996 opgericht door Marsel van der Wielen aka Peel Seamus. Ondergetekende was er vrij vroeg bij betrokken en heeft de eerste 2 of 3 Delsin platen gekocht, en heeft zelfs 001DSR, uitgebracht op cassette persoonlijk van label baas van der Wielen gekregen. Helaas id door geld gebrek in 96 als student het voornemen om Delsin te blijven volgen helaas niet gelukt. Nu hoop ik de draad weer op te kunnen pikken met de 130e release: Inside van VC 118A.

VC 118A is het muzikale project van Samuel van Dijk. Dit is van Dijk zijn derde album, dat hij samen met een aantal ep’s onder het VC118A alias heeft uitgegeven. Naast VC118A heeft van Dijk nog een aantal aliassen waaronder hij platen uitbrengt en live optreed. In zijn producties is van Dijk opzoek naar contrasten, stevige beats en mooie dromerige pads, cleane etherische pads en ruwe industriële bassen of beats. Productie gewijs gaat hij meestal zonder vooropgesteld plan te werk, zo combineert hij minutieus sounddesign met intuïtieve vondsten en creëert zo een interessant spanningsveld in zijn muziek.

Inside is een plaat geworden vol ingehouden vaak minimale tracks die zowel op de dansvloer als er naast kunnen werken. Aan de ene kant zijn er de hoekige dansbare beats en baslijnen, aan de andere kant breekbare soundscapes en warme pads. Hij benadert het creëren van tracks alsof hij soundscapes maakt. Opbouw, atmosfeer en dynamiek zijn hierbij de belangrijkste parameters, en subtiliteit is mijns inziend een sleutel woord voor dit album. Pompende beats zijn er wel maar die worden als het ware in toom gehouden door de fragiele atmosferische geluidslandschappen die er over gedrapeerd worden. De dansbare funky aspecten die werken op de dansvloer zijn aanwezig, maar dit betekend zeker niet dat dit een dansvloer plaat is. Naast de duidelijke dansvloer vibe wordt de thuis luisteraar getrakteerd op subtiele aspecten en elementen die je dieper in de muziek zuigen.

Tot slot denk ik dat we hier met een album te maken hebben dat de tand des tijds zal doorstaan en over tien jaar nog niks aan zeggingskracht ingeboet zal hebben.

 

Comments

comments

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.