Asmus Tietchens & Dirk Serries – Air (A New Wave Of Jazz)
Op 18 en 19 oktober vindt er in de singer Rijkevorsel in Rijkevorsel een 2 daags festival plaats georganiseerd door het label A New Wave Of Jazz van Dirk Serries. Om dit te vieren komen er maar liefst zeven nieuwe albums uit op zijn label die tijdens het festival worden gepresenteerd. Ik ga vier van deze albums bespreken en vandaag in deze review de eerste.
En het mag geen verrassing zijn dat ik als eerste de samenwerking Air tussen Asmus Tietchens en Dirk Serries in de cd-speler heb gestoken. Al zo’n 20 jaar ben ik namelijk zeer geïntrigeerd door de muziek van Asmus Tietchens.
En op papier is dit al meteen een hele mooie samenwerking. Asmus Tietchens, een oude rot in het vak actief sinds de jaren 60 als geluidskunstenaar met eerste albums uitgekomen in begin jaren 80, en Dirk Serries die sinds mid jaren 80, een uitgebreid oeuvre heeft opgebouwd onder verschillende namen, in even zoveel stijlen.
Het is niet de eerste keer dat de heren samen werken, maar het is alweer even terug en sinds die tijd is er veel veranderd. De laatste “samenwerking” “The Shifts Recycling” stamt uit 2002 waarbij ze beide materiaal van Shifts (Frans de Waard) onderhanden namen en een daadwerkelijke samenwerking gaat zelfs nog verder terug met Motives for Recycling (1999) waarin Serries het werk Tietchens onderhanden neemt, en Asmus Tietchens. Vidna Obmana. (1995) waar ze daadwerkelijk samen muziek hebben opgenomen. In die tijd werkte Dirk Serries nog als Vidna Obmana en produceerde ambient soundscapes en donkere drones. Asmus Tietchens was in die periode vooral met analoge synthesizers en tape bewerkingen actief.
Serries is ondertussen alweer een aantal jaar actief onder zijn eigen naam en runt actief het A New Wave Of Jazz label, waarin improvisatie, free jazz, maar ook minimale hedendaagse compositie (reductionisme) terugkomen. Met deze samenwerking ligt de nadruk ook meer op het latere.
Serries heeft in totaal 5 akoestische instrumenten opgenomen, en de opnames naar Tietchens gestuurd voor bewerking. Het resultaat zijn totaal 6 werken steeds met een instrument als bron: Klarinet (twee tracks), melodica, concertina, accordeon en harmonica.
Ondanks dat er geen live samenwerking was klinkt het geheel toch heel natuurlijk en organisch. De bron geluiden zijn met veel aandacht en precisie door Tietchens onder handen genomen waarin veel ruimte is voor het natuurlijke geluid, maar we ook de mooie subtiele klanken van hand van de oude meester terug horen. Het karakteristieke feedbackgeluid en andere vervreemdende geluiden, wat we in zoveel van Tietchens zijn werk horen, horen we hier dan ook vaak terug.
De muziek is absoluut niet complex, maar juist in die simpliciteit spreekt het nog veel meer aan en weet het goed de aandacht te trekken en deze goed vast te houden.
Een geweldige samenwerking met muziek waarin je helemaal in op kunt gaan en jezelf even helemaal kunt verliezen. Niet alleen op papier een mooie samenwerking.
Een absolute aanrader.