[cdep, Seja Records]
Eerder dit jaar verschijnt de debuut Paria van het Zweedse duo Fatal Casualties. Stefan Ljungdahl en Ivan Hirvonen richten de band al in 1986 op te Stockholm. Ze zijn dan tot 1991 actief waarbij ze regelmatig optreden en enkele demo’s uitbrengen. In 2010 stuurt Stefan de track “Aim” op naar Ivan, waarbij hij op grappende wijze spreekt over een Fatal Casualties reünie. Die grap neemt uiteindelijk serieuze vormen aan en resulteert in de genoemde cd, die eerst in 2012 enkel digitaal uitgegeven wordt. Ik ben altijd een groot liefhebber van de EBM muziek uit de jaren 80/90, al dan niet in combinatie met het meer dark wave, gotisch en industrieel gerichte werk. Bands als Frontline Assembly, Skinny Puppy, Front 242, Schnitt Acht, Nine Inch Nails en dergelijke. Hier sluiten beide heren op spannende wijze bij aan. Hun sound roept associaties op met Nine Inch Nails, Frontline Assembly en tevens de Legendary Pink Dots. De cd is maar in een oplage van 200 stuks verschenen en is echt een keiharde aanrader voor eenieder die op moderne wijze ouderwets wil genieten.
Nu keren ze alweer terug met de cd ep SITM Remixes. Deze bevat de nieuwe tracks “Something In The Middle” en “Laica” en daarnaast 3 remixen van die eerstgenoemde track. Wat opvalt bij de twee nieuwe tracks is dat het geluid iets meer laidback is. Dat pakt bepaalt niet slecht uit. Naast de eerder vermelde invloeden van hun debuut hoor je hier ook, met name in “Laica”, Virgin Prunes en Talk Talk er doorheen schemeren. De atmosfeer is nog wel steeds heerlijk duister en spreekt tot de verbeelding. Wonderschoon! De eerste remix wordt gebracht door Graue Substanz, ofwel de Traffic A.M. leden Michael Kissing en Stefan Gonser (ook in Field Of Honour, Niton Decay en Sterile Monotonie). Zij geven er een wave en synthpop draai aan, die bijzonder dromerig en fraai uitpakt. De tweede mix wordt verzorgd door Daniel B., voluit Daniel Bressanutti van Front 242, Male Or Female, Art & Strategy, Speed Tribe en Nothing But Noise. Hij benadrukt in zijn mix juist meer de EBM kant en voegt er ook de krautrock motorik van een Can aan toe. Tot besluit is er de bewerking van Beate Bartel, die je misschien nog wel kent van Liaisons Dangereuses. Zij brengt de meest bevreemdende en hypnotiserende mix met verstrooiende elektronica, die het nummer een compleet ander, maar bijzonder gedaante geeft. De groep levert hier ruim 27 minuten aan geweldig nieuw materiaal, gestoken in een fraaie hoes. Het doet reikhalzend uitzien naar hun nieuwe album dat ze voor 2014 gepland hebben.
door Jan Willem Broek